"Nest of Dragons" leert deltavliegen

Hier plaats ik mijn persoonlijke ervaringen van mijn lessen deltavliegen. Ik hoop op deze wijze andere beginners te helpen en eventueel mesnen die twijfelen te overhalen om ermee te beginnen.

20.7.06

vierde lesdag "To Pitch Or Not To Pitch"

Na een lange periode van non-activiteit op vliegvlak, was vandaag de wind uit de juiste richting voor een lesdag in Boom.

De wind was: Z, ZW of neen ZO. M.a.w. heeeeeel variabel in windrichting. De windsterkte was: 2, neen 3, jawatte die was 4 beaufort. Ook variabel.

Om die reden is Pieter, de instructeur, echt voorzichtig begonnen. Er werden geen vluchten begonnen vanop de hellingtop. De eerste vlucht was zelfs van de halve hoogte. Pieter wou eerst testen of ik de vleugel onder controle kon houden. Ik zeg "ik", want ... ik was alleen. Privé-les als het ware. Leuk. Daardoor wel helaas geen filmpjes.

Twee meisjes hadden de les gemist omdat de les anderhalf uur verzet was (Pieter kwam net terug van Frankrijk en had een lekke band onderweg gehad) en wegens een probleem met de gsm van Pieter wisten ze niet van die verschuiving. Jammer.

Maar ... ook wel een geluk voor hun, want ... de wind was iets te stevig voor een dame (als ze geen "dolle mina" was). Ze zouden slechts speelbal van de wind geweest zijn en niet kunnen genieten hebben van die lesdag. Euh ... ik ben er zelfs zeker van dat, indien het hun eerste les was, ze dan na die dag gestopt zouden zijn.

Ok, verder over de les. Voor de lessen begonnen had ik nog even de vorige filmpjes bestudeert en ik vond dat ik te laat bij het verlaten van de grond de stuurstangen naar me toe trok. Ik vertraagde altijd door de te hoge neus eenmaals je de grond verlaat. Vertragen betekent altijd bij een start een gevaar, want ... een "stall" ligt altijd op de loer.

Stall is in het nederlands "overtrekken". Dit wilt zeggen dat je bij te lage snelheid de neus te hoog ophaalt en zodoende de vleugel meer als remscherm zet dan als vliegscherm. Je vertraagt en je kan dit zodanig doen dat je de luchtstroom over de vleugel verstoort en de lift van de vleugel totaal vernielt. Geen lift betekent ... vallen als een baksteen! En ... pijn!

Daarom is controle over de hoogte van je deltaneus (in het engels "pitch") een goede eigenschap bij het starten en landen. Ik kreeg vandaag hier les over en over het zoeken naar balans vòòr de start.

Zoals ik zei: eerst begon ik halverwege de helling. Zoeken naar evenwicht in de vleugel en dan langzaam lopen. Langzamer dan normaal. Pieter wou me immers laten aanvoelen dat ik moest corrigeren door de soms veranderlijke wind. Dit doe je liever als je voeten de grond nog raken. Ik had het onder controle. Yihaa!

De wind nam toe in sterkte bij de volgende vluchten. Het in balans houden werd daardoor niet zo eenvoudig. Zeker niet omdat de wind ook nog varieerde in richting. Het lukte me wel en door ietsje harder te lopen ik ging al echt een beetje hoger de lucht in (was blijkbaar ook iets hoger gestart). Moest in de lucht corrigeren qua richting en slaagde erin. Ook het "flaren" lukte. Had mijn les geleerd uit de laatste lesdag en deze keer duwde ik niet enkel vooruit maar ook naar boven.

De vierde vlucht begon bijna bij de bovenkant, maar nog niet op de hellingtop. Ik had vermoedelijk Pieter een beetje overtuigd van mijn kunnen. Kuch Kuch! Pieter zei bij het op de schouder nemen van de vleugel "Koen, we gaan nu eens iets nieuws doen". Ikke serieus benieuwd. Hij liet me bij het balanceren de neus hoger houden dan normaal. Ik voelde dat ik niet veel lopen nodig zou hebben om de grond te verlaten. Dat was ook de bedoeling volgens Pieter. Na enkele stappen ging ik al van de grond. Pieter had me op voorhand gezegd dat ik bij het verlaten van de grond direkt snelheid moest winnen door de neus lager te zetten, dus ... te trekken aan de buizen. Dat deed ik. De snelheid was ok en ik vloog een mooie afstand... voor een leshelling.

Vlucht vijf toonde perfect aan wat voor wind er was. We begonnen op dezelfde wijze te starten. Pieter had me bij de vorige vlucht ook al gemeld dat je bij dit type van starten wel direkt moet corrigeren bij het aanlopen, want de wind zet een foute startbalans of windrichtingverandering direkt om in een draaibeweging. Bij de vorige vlucht had ik het onder controle, hier ook. Maar ... de windsterkte speelde me hier parten. Ik steeg op, verlaagde de neus (pitch down), kreeg snelheid en ineens zakte ik tot op de grond terug. Was niet door te veel pitch te gebruiken, maar ... door het even wegvallen van de wind. Gelukkig was ik nog aan het "luchtlopen" (ja, hoe moet je zoiets nu noemen, he). Dus ik liep even mee, kreeg terug voldoende snelheid en steeg terug op. Was net de lucht in, bezig de pitch aan het aanpassen toen ... door een toename van de wind ik gewoonweg begon te stijgen! Waw! Was een mooi voorbeeld van stijgen door hellingwind. Was mijn eerste keer dat ik dit echt voelde. Ik had hoogte gewonnen en landde daarom verder dan eerst verwacht.

Pieter zag dit niet ideale weer niet meer zitten en dacht na anderhalf uur privé-les dat dat wel genoeg was geweest. Nog één vluchtje. Ik voelde me echt niet benadeeld. Had immers evenveel vluchten gemaakt als op de andere lesdagen. Die laatste vlucht was niet zo mooi als de vorige. Ik keek teveel naar de grond en liep blijkbaar niet echt door. Ik vermoed dat ik niet teveel vertrouwen had in de conditie van de grond voor me. Nogal veel putjes en zo. Daarom minder snelheid en bijna niet van de grond geweest. Maar ja ... had hem wel onder controle qua richting.

Morgen zou er terug een lesdag kunnen zijn als de wind goed zit. Joepie! Kijk er al naar uit!

Algemene indruk van de dag:
kort maar krachtig (1,5 uur privéles)
leren omgaan met stevigere wind
beter leren balanceren
EERSTE hellingswindstijging meegemaakt!