"Nest of Dragons" leert deltavliegen

Hier plaats ik mijn persoonlijke ervaringen van mijn lessen deltavliegen. Ik hoop op deze wijze andere beginners te helpen en eventueel mesnen die twijfelen te overhalen om ermee te beginnen.

12.6.06

Hoe ik begon met deltavliegen te kiezen als mijn vorm van luchtvaart


Mijn eerste blog. Amai. Weer iets nieuws voor mij. Maar ... ik hoop (allez ... weet) dat dit een prachtige instrument zou kunnen zijn voor alle anderen die willen beginnen met deltavliegen.

Even in het kort ... Ik ben reeds lange tijd bezig met vliegtuigen, maar ik ben nog nooit solo geraakt. Als kleine kerel (16 jaar) ging ik zweefvliegen, maar door het feit dat ik in een heeeeel kleine club zat en je niet veel kon vliegen ben ik daar nooit solo geraakt in die drie-vier jaar dat ik er vloog. Als late dertiger ben ik dan begonnen met lessen ultralight (ULM) te volgen, maar deze werden te duur om vol te houden. 1,6 euro per minuut! Na twee weekends met elk twee uur vliegen ben je 384 euro kwijt. En dan heb je nog niet eens het clubgeld betaald!

Ik ken Pieter Van de Wiel van Ace Deltaschool reeds sinds 2001. Ik heb hem toen vele malen aangesproken op de leshelling in Boom (België). Meerdere malen wou ik beginnen, maar ... door het platte karakter van ons land vreesde ik dat ik hier niet veel vluchten ging kunnen maken. Door de komst van gemotoriseerde harnassen zoals de Mosquito, Doodlebug, Raven, Wasp en nog vele andere kan je met een deltavleugel wel opstijgen van een plat stuk land en genieten van een vlucht.

Het waren deze harnassen die mij overtuigd hebben om de lessen dan uiteindelijk dan toch maar te volgen. Grappige was ... bij de eerste les zei Pieter al dat voor mij een Mosquito een goede oplossing zou zijn.

Om even te vergelijken met ULM qua kosten: Bij Pieter betaal ik voor een heel jaar € 335 (anno 2006). Verzekering bij de federatie inbegrepen. Euh ... nogal een verschil he.

Allez, zo ben ik dan uiteindelijk bij Pieter in de les gegaan en ... ik heb het me niet betreurd!