"Nest of Dragons" leert deltavliegen

Hier plaats ik mijn persoonlijke ervaringen van mijn lessen deltavliegen. Ik hoop op deze wijze andere beginners te helpen en eventueel mesnen die twijfelen te overhalen om ermee te beginnen.

25.6.06

"Liever buigen dan breken."

Gisteren werd mij een detail in de lestoestellen verduidelijkt.

Wij hadden vorig weekend (zie foto "derde lesdag") een paar buizen geplooid. Enne ... op de sites van anderen vond ik nergens vermelding van dergelijke praktijken. Dus ... ik vroeg me af of wij echt slecht bezig waren. Pieter heeft een heel klaar en duidelijk antwoord gegeven.

Het blijkt dat landingen zoals je ze kan zien op mijn filmpjes niet te vermijden zijn. We zijn immers beginners! Iedereen maakt fouten. Maar ... bij die landingen kan je wel eens tegen de stuurdriehoek komen.

Als dit gebeurt bij lage snelheid is dat meestal geen probleem. Maar als je dit voorkrijgt aan een hogere landingssnelheid, dan heb je twee mogelijkheden:
1) JIJ vangt de klap op
2) DE BUIS vangt de klap op

Pieter ziet de eerste mogelijkheid niet echt zitten, want ... er zouden beginners zich kunnen verwonden. Een bot breekt sneller dan dat je soms verwacht. Dus ... dan laten we maar de buizen plooien. Daarom heeft Pieter in zijn lestoestellen buizen die sneller plooien. Ok, we verslijten zo meer buizen, maar ... Pieter ziet liever dat, dan zijn leerlingen in het gips te zien belanden.

Euh ... ok, we kunnen er misschien een westrijdje van maken. Om het minst buizen plooien voordat je je brevet behaald. Ik ben benieuwd of dit iemand zal lukken zonder er ook maar één te plooien. Wees gerust ... ik zal wel toegeven wanneer het mij overkomt. Waarschijnlijk zelfs een fototje toevoegen. ;^)