Raad gekregen ivm de aanschaf van een eerstre deltavleugel
Vandaag had ik de gelegenheid om Pieter, mijn instructeur, raad te vragen ivm met de aankoop van een deltavlieger.
Ik had een Finsterwalder Funfex in gedachten. Maar dat werd me afgeraden. Niet omdat ik hem niet zou baas kunnen na een serie hoogtevluchten, maar omdat Pieter ook weet wat mijn uiteindelijke doelstelling is, namelijk ... het gebruik van een gemotoriseerd harnas.
Zijn opinie over de Funfex was duidelijk. Ja, is te controleren bij landing en vertrek door zijn stabiel karakter. Maar ... dan wel enkel bij lichte windsterktes. Als je ermee aan de duinen staat met een stevige wind, dan is hij vertrokken vòòr jij het wilt. Helaas kan hij met zijn 95 kg maximaal inhaakgewicht die motor later niet dragen.

Per toeval zag ik daar net in Boom juist een Perfex staan. Een oude student van Pieter had die net meegebracht. Ik heb hem helaas niet in actie gezien. Het was bijna windstil met soms zelfs rugwind. De eigenaar van de Perfex zei dat hij hem hoofdzakelijk enkel volledig kort inpakt als hij voor langere tijd moet opgeborgen worden. Het was voor hem de gewoonte om het lang in te pakken als hij tussen twee dagen vliegen nog effie de vleugel moest transporteren. Maar ... ik zag hem daar staan op de parking met die ladder op zijn auto en ... dat ding wil ik net verwijden. Ja ja, noem me maar eigenwijs. Ik heb nu eenmaal mijn eigen visie op vanalles. ;^)
Dus ... ik denkt dat ik op zoek ga naar een Perfex. Het leuke aan deze vleugel is dat hij ondanks zijn laag percentage dubbele bedoeking tot ee

De bijgevoegde fotos komen van de site van Finsterwalder.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home