tweede lesdag/mag al naar bovenaan de helling!

Veel van de leerlingen waren beginners. Ik stond bij die groep om aan te schuiven voor mijn eerste afdaling. Ik mocht nogal wat hoger staan om te starten. De vlucht was duidelijk hoger dan de vorige lesdag. Amai, had het nog niet verwacht, maar was niet daardoor bang. Ik wist al ongeveer wat ik mocht verwachten. Alles ging goed, behalve ...de landing. Ik zei reeds bij de eerste les, dat je je armen niet enkel moet strekken maar ook moet naar boven roteren. Wel ... dat deed ik daar niet, dus ...buiklanding.
Ik was wel aangenaam verrast dat toen ik me wou klaar maken voor mijn tweede vlucht ik bij Bruno bovenaan de helling mocht gaan staan. Pieter wist dat ik al een twaalf lessen op ultralight had gekregen. Had ik een goede indruk gegeven in deze vorm van vliegen? Hoe dan ook ... vanaf nu was het echt vliegen geblazen. Zeker met de wind die begon sterker en sterker te worden.

Er was een drukte van jewelste op de leshelling. Wij waren daar met ongeveer 12 leerlingen en dan waren er nog twee paraglidingscholen. Allemaal Frans-taligen. Het was wel even opletten wat je deed om niemand te raken. Je merkt wel snel het verschil in mentaliteit tussen de deltavliegers en de paragliders. Soort van verschil tussen skiƫrs en snowboarders.
Volgende keer neem ik videos van die paragliders ook. Enkel en alleen om te ontkrachten dat het gemakkelijker zou zijn. Ik kreeg toch niet die indruk, hoor!
Er was een klein incident. Een leerling van Pieter wou zijn vriend filmen tijdens de vlucht en hij plaatste zich aan de kanten. Maar voor de vleugel. Had de vleugel rechtdoor geggaan dan was er niets gebeurd. Maar ... de leerling starte met een schuine vleugel en begon natuurlijk te bochten. Hij liep recht in de richting van de cameraman. Gelukkig had die goede reflexen en liep hij zich vallen om de vleugel te

Deze dag deed ik ook al een paar vluchten waar ik mijn richting bijstuurde. Waw! Dat is nu echt leuk. Je kan beginnen mikken. Ok, ik zal me later erop toeleggen om te mikken naar Pieter (die toch altijd beneden staan). Dan kan ik zien of dat sturen wel goed lukt. Vandaag heb ik hoofdzakelijk zoveel mogelijk tegen de wind in pogen te starten en die baan te volgen.


Pieter plooit de buizen soms terug als ze niet ver geplooid zijn. Als hij merkt dat ze niet meer zo eenvoudig terugplooien dan zijn de buizen aan het verharden door de plooiing. Dat wil zeggen dat ze op het punt staan om de volgende keer te breken. Als Pieter dat aan voelt komen, dan vervangt hij de buis. Die vrijdag en zaterdag had hij al een aardige collectie buizen verzamelt in allerlei bochten.
De wind bleef toenemen en afnemen, draaien en keren. Maar vooral ... hij werd turbulent! Pieter had er geen goed oog meer in. Hij informeerde ons dat hij de lucht eens ging uittesten met een testvlucht. De testvlucht werd gefilmd, maar helaas staat het spannende stuk er net niet op. Pieter zit dan net achter een vleugeltip van een ander toestel. HIJ WAS MET BEIDE HANDEN AAN HET TREKKEN AAN 1 ZIJBUIS! De wind was zodanig turbulent dat Pieter echt alles moest doen om te sturen waar HIJ naartoe wou.
De les werd na die vlucht stilgelegd. We waren weeral veel wijzer geworden. Ik had de eerste smaak te pakken van hoogte maken. Er werd mooi filmmateriaal gemaakt. Het was echt een prachtdag ... ondanks de ongunstige wind.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home